Ai pierdut un document, vrei să cumperi o mașină sau să vinzi o casă. Tot ceea ce trebuie să faci, azi, este să te decizi unde-ți publici anunțul. Acum 500 de ani era mai complicat…
Cea mai veche formă de anunțuri poate fi urmărită până în anul 2000 î.Hr., când egiptenii antici au inventat publicitatea în aer liber în timp ce sculptau anunțuri pe plăci sau le sceriau pe papirusuri atârnate pe pereți. Se poate spune că egiptenii au inventat publicitatea outdoor.
Mai târziu, în jurul anului 59 î.Hr., Imperiul Roman a început să publice Acta Diurna (Actele zilnice), buletine anunțate de guvern, așa cum a ordonat generalul Iulius Caesar. Au început să sculpteze anunțurile în piatră sau metal (din moment ce acestea erau cele mai des folosite materiale pe atunci) și le-au afișat în locuri publice.
În perioada Chinei Imperiale, oficialii instanței au folosit foi de știri, denumite „Tipao”, care au fost produse de guvern. Acest lucru a fost în timpul sfârșitului dinastiei Han. Tipao, care însemna literal „rapoarte de la reședințele oficiale”, a fost o publicație emisă atât de guvernul local, cât și de cel central din China imperială. Aceste publicații datau încă din 206 î.Hr. – 220 î.Hr. (Dinastia Han).
Anunțurile persoanelor fizice, așa cum le știm noi astăzi, au început să apară în Anglia în anii 1600. Erau scrise de mână și bătute în cuie pe stâlpi.
Peste un secol, în 1704, apare primul ziar de succes, numit Boston News-Letter. Primul anunț a apărut în numărul său de debut și a fost scris de editor: „Toți cei care au case, terenuri, locuințe, ferme, nave, vase sau mărfuri care urmează să fie vândute sau închiriate au același spațiu la un preț rezonabil.”
În numărul următor, un cititor a plasat un anunț pentru două nicovale pierdute. Al treilea număr al Boston News-Letter a mai atras două anunțuri – unul pentru îmbrăcăminte furată și altul care ar semnala începutul a ceea ce va deveni în cele din urmă cea mai importantă dintre toate rubricile: primul anunț imobiliar. O persoană s-a oferit să vândă sau să închirieze proprietăți în Oyster Bay din Long Island. Până în 1765, 11 din 13 colonii aveau 23 de ziare săptămânale, iar anunțurile erau o caracteristică populară a ultimii pagini.
Industria ziarelor a continuat să crească până în 2008, când recesiunea economică a reprezentat un regres pentru întreaga lume. Criza economică mondială, împreună cu creșterea rapidă a alternativelor bazate pe internet, a înregistrat o scădere gravă a publicității în ziare și a circulației ziarelor.
Două companii noi au fost înființate în 1995: AdOne și Craigslist. AdOne este cunoscut a fi unul dintre cele mai vechi site-uri web de anunțuri din lume. Craigslist este un alt site responsabil pentru popularizarea anunțurilor online. Craigslist este un site de anunțuri clasificate unde anunțurile sunt clasificate în diferite secțiuni, de la anunțuri Piese utilaje industriale până la anunțuri Audio și Electronice.
Mai multe rețele sociale precum Facebook, MySpace, Orkut și altele au început să ofere o platformă pentru anunțuri sociale clasificate. Aceste rețele sociale le-au permis utilizatorilor să promoveze vânzările de produse și servicii în cadrul rețelei sociale. În mai 2007, la aproximativ 3 ani de la lansarea Facebook, a fost introdusă Facebook Marketplace, care permite utilizatorilor să posteze anunțuri fără a fi taxați. .
Odată cu introducerea smartphone-urilor și a tabletelor, postarea și căutarea pe platformele de clasificare online au devenit o tendință în creștere. În prezent, există peste 300 de aplicații mobile pentru publicitate numai pe iPhone și Android, concurând pentru o bază de clientelă puternică. Site-urile web responsive adoptă orice dispozitiv, indiferent de dimensiune sau orientare. Aplicația mobilă îmbunătățește și mai mult procesul de rezervare online a anunțurilor clasificate.
Dar, online nu înseamnă numai beneficii.
Dacă ai fi vrut să cumperi o mașină la mâna a doua în urmă cu 30 de ani, cel mai popular și mai eficient mod de a face acest lucru ar presupune să cumperi ziarul local și să răsfoiești secțiunea de anunțuri până când ai descoperit ceva care ți-a atras atenția. Următorul pas ar fi fost să-l suni pe vânzător sau să vizitezi adresa vânzătorului pentru a încerca să cumperi produsul.
Anunțurile online nu au putut reproduce corect un lucru – încrederea. Postările frauduloase erau rare prin ziare, dar din cauza procesului anonim și rapid al Craigslist sau eBay, înșelătoriile și fraudele au devenit o problemă serioasă.
Business Insider a lansat un raport în 2019 în care afirmă că, dacă Craigslist ar fi un oraș, acesta ar fi printre cele mai periculoase din Statele Unite. Craigslist oferă sfaturi despre cum să cumpărați și să vindeți în siguranță, dar, în cele din urmă, nu e responsabil pentru ceea ce se întâmplă după ce cumpărătorul și vânzătorul se contactează unul pe celălalt.