Personal, cred că mașinile electrice sunt, deocamdată, un moft prea scump. Costă mult, bateria se consumă repede iar poveștile despre scăderea poluării sunt doar povești câtă vreme procesul de fabricație al acumulatorilor este unul extrem de poluant iar energia electrică se produce încă în foarte mare măsură, arzând combustibili fosili.
Dar nu pot nega existența unui trend la nivel mondial. Multă lume cgiar crede sincer că, dacă plătesc o căruță de bani producătorilor de mașini electrice, își mai spală din păcatele de poluatori. Da, de multe ori achiziția unei mașini electrice are în spate același mecanism psihologic ca la cumpărarea indulgențelor medievale.
Așadar, dacă în America avem Tesla, în Europa liderul segmentului de mașini electrice este Renault, care a scos, încă din 2012, modelul Zoe. Accentul e pe “e”ul final.
Renault Zoe și-a propus să rezolve două dintre cele mai frecvente reclamații legate de mașinile electrice: prețul ridicat și perioada prea scurtă între încărcări.
Cu ZOE Z.E. concept-car dezvăluit în 2009, Renault și-a afirmat dorința de a se angaja în mobilitatea electrică pe scară largă. Grupul a fost primul producător din Europa care a oferit un model conceput în întregime pentru o acționare complet electrică. De atunci, Renault ZOE a fost îmbunătățit, dezvoltat și îmbunătățit de-a lungul celor trei generații succesive ale acestuia, rămânând totuși fidel angajamentului său inițial: de a face mobilitatea electrică accesibilă tuturor, satisfăcând nevoile tuturor.
Succesul Renault ZOE nu a încetat să crească de-a lungul anilor. Spre deosebire de curba de vânzări obișnuită a unei mașini tradiționale, ZOE a avut vânzările sale crescând constant an de an. Mașina datorează această creștere tehnologiei sale actualizate constant, găzduite într-un design care continuă să câștige conducătorii auto, fără să fi suferit multe schimbări de la începuturile sale.
ZOE este cea mai vândută mașină electrică din Europa din ultimul deceniu, cu aproape 180.000 de unități vândute până la sfârșitul anului 2019, reprezentând 70% din numărul total de vehicule electrice pe drumuri în această perioadă.
Renault ZOE a cucerit piața nu doar în Franța, unde, în mod firesc, deținea 42% din cota de piață în 2019, ci și în Germania, unde cota sa de piață de 20% a permis ZOE să domine în mare parte segmentul vehiculelor electrice.
Acest hatchback cu cinci uși, de dimensiunea Ford Fiesta, poate face confortabil aproape 395 de kilometri cu o încărcare completă, costă mai puțin decât majoritatea rivalilor săi și vine cu o mulțime de echipamente standard, inclusiv un încărcător montat pe perete de 7kW pentru a fi instalat acasă.
După mai mult de un deceniu de îmbunățățiri, revizuirea cuprinzătoare pentru 2020 a oferit Renault Zoe performanțe mai bune, o perioadă mai lungă între încărcări, un interior mai inteligent și un upgrade util în gadget-urile de infotainment.
Dacă în exterior se remarcă modificări, cum ar fi grila reproiectată sau farurile cu LED complet standard, în interior găsim o cabină complet renovată, în care instrumentarea digitală configurabilă de 10 inci și sistemul de infotainment Easy Link asociat cu un ecran ocupă locul central. Ecran tactil de 9,3 inch . Panoul superior al tabloului de bord este acum din plastic, frâna de parcare este electrică, iar multe dintre țesăturile utilizate sunt reciclate.
Noua baterie ZE 50 de 52 kWh permite modelului să atingă aproximativ 395 km WLTP de autonomie cu motorul R110 (108 CP, 225 Nm), sau 386 km WLTP cu noul R135 (135 CP , 245 Nm). Încărcătorul intern al ZOE are încă 22 kW, permițându-i să profite de infrastructura extinsă de încărcare semi-rapidă din Europa.
Problema principală cu Zoe a fost că bateria trebuia închiriată. Pe lângă prețul mașinii, proprietarul mai trebuia să plătească o taxă lunară pentru acumulator și au existat chiar zvonuri cum că Renault ar folosi tehnologie DRM (software de gestionare a drepturilor digitale) pentru a împiedica încărcarea bateriei dacă nu se mai plătea chiria. Caz în care mașina devenea numai bună de dat la piese pentru autoturisme. Renault a negat aceste informații, iar acum mașina poate fi cumpărată cu tot cu baterie.