Auzim din ce în ce mai des această afirmație: “Conservele făcute acasă nu se compară cu cele din comerț”, fie că este vorba de gemuri, dulcețuri, compoturi, zacuști, murături și lista poate continua cu bulion, pastă de tomate, pastă de ardei, ardei copți, vinete, varză murată, dovlecei, bureți ș.a.m.d. Afirmația este absolut corectă, atâta timp cât accentul este pus pe “nu se compară”. Într-adevăr, nu se compară, întrucât – cum zice o vorbă din popor, comparăm mere cu pere.
Să mă explic:
Când spunem “X nu se compară cu Y”, cu sensul de “X este net superior lui Y”, trebuie să precizăm neapărat din ce punct de vedere? sau, conform cărui criteriu? Cu alte cuvinte, trebuie să definim funcția obiectiv (o noțiune pe care mi-am însușit-o temeinic la cursul de “Optimizări în industria chimică” pe care l-am parcurs în anul IV de facultate – spun asta doar pentru ca să vă dați seama că sunt absolvent de studii universitare 😀 ).
Dacă răspunsul pe care l-ai dat este “din toate punctele de vedere”, cu siguranță ai să vii în toamnă, la reexaminare 😀 . Din considerente de marketing (o “știință” cu ajutorul căreia ești convins, prin varii mijloace, să cumperi un anumit produs, chiar dacă nu-ți este strict necesar), s-au încetățenit, în “social media” și nu numai, câteva stereotipuri/mituri, pe care încerc să le desteoritipizez/demitizez în cele ce urmează (articol complet AICI).