În Tzara Dada/Dada Land, la Moinești…

Tzara 2 079

Ca un preambul la cele ce aveau să se întâmple timp de trei zile la Moinești (14 – 16 aprilie 2016), cu prilejul Simpozionului Internațional „Tristan Tzara și Cultura DADA”, am realizat un portret Tristan Tzara și un tablou al dadaismului ca fenomen avangardist, lucrări scrise și nu pictate sau desenate, pe care le-am expus în câteva expoziții publicistice.
Cred că am reușit să mă adaptez oarecum modelului conceptual al dadaismului și am pregătit un nou material alcătuit din colaje de idei și fotografii, ca și din reportaje ,,decupate” din mass-media, având ca punct de plecare, dar și de sosire, ,,Dada Land”, în fapt, chiar titlul unei expoziții de excepție, ce poartă semnătura artistului plastic ieșean, Dragoș Pătrașcu.
De ce Dada Land? Răspunsul, care este și chintesența acestui important eveniment cultural-artistic, ni-l dă Dragoș Pătrașcu (atât cât am putut ,,decupa” din cele ce ne-a transmis în direct, la vernisajul expoziției): ,,Pentru că, dadaismul a rămas o stare de spirit, o negare și o afirmare în același timp. Trăim într-o lume paradoxală, iar Dada poate fi locul comun al absurdului, al ororii, dar și al luminii și al splendorii; poate fi o metaforă a haosului, dar și o cheie către un nou sens. Dada nu este numai locul comun în care trăim: a ajuns să fie întreaga lume, una fascinantă, dar într-o teribilă degringoladă, plină de ură, de nedreptate, de sărăcie. Din această lume îmi extrag esența muncii mele… De cele mai multe ori nu o înțeleg, iar motorul a ceea ce fac, de aici pornește, de la dificultatea mea de a înțelege pe ce lume trăiesc. Nu înțeleg violența care o bântuie, nu înțeleg rapacitatea ei, dorința de preamărire și invidia primejdioasă îndreptată împotriva aproapelui…
(…) Expoziția la care sunteți părtași astăzi, cuprinde o instalație concepută din obiecte asamblate și obiecte de-a gata, pur și simplu m-am jucat cu obiecte obișnuite, cu sau fără intervenții asupra lor. De asemenea, am adus o colceție de desene pe hârtie manuală, o serie de picturi pe pânză în pastă groasă neagră, pe fond roșu aprins, precum și câteva panouri cu texte în relief având obiecte inserate și asamblate. Lucrările pe pânză și desenele reprezintă o selecție de perioade și cicluri relativ recente: ,,Note despre linie”, ,,Lupta cu îngerul”, ,,Desene stânjenitoare”, ,,Oameni cuminți”. Proiectul își propune să vorbească despre miezul ascuns al lucrurilor și despre întâlnirea bulversantă și aparent întâmplătoare cu o realitate mai profundă, prin întâmplări, prin oameni, prin lucruri și în același timp, prin rememorarea unor stări de spirit dintr-un trecut colectiv…”

Decupaje

Sărbătoare ,,Dada” la Moineşti: un secol de la fondarea mişcării lui Tristan Tzara

O serie de evenimente culturale, printre care două premiere teatrale şi una cinematografică, au fost organizate, la sfârşitul săptămânii, la Moineşti, cu ocazia marcării unui secol de la fondarea mişcării dadaiste de către Tristan Tzara. ,,Corolarul manifestărilor l-a constituit simpozionul naţional cu participare internaţională iTristan Tzara şi Cultura Dadai, ce a reliefat pentru al cincilea an consecutiv valorile unei mişcări artistice şi morale care au oferit deschideri neaşteptate culturii mondiale la începutul secolului XX, al cărei mentor, Tristan Tzara, s-a născut în Moineşti”, a declarat primarul oraşului, Viorel Ilie. 
Organizat de primărie, în parteneriat cu Asociaţia cultural-literară ,,Tristan Tzara”, Teatrul Municipal ,,Bacovia” din Bacău, Universitatea ,,Al. I. Cuza” din Iaşi şi Universitatea ,,Vasile Alecsandri” din Bacău, evenimentul a reunit peste 140 de scriitori, artişti plastici, actori, critici şi istorici literari, pasionaţi ai studiului mişcării dadaiste şi ai curentelor inovatoare în artele post-moderne de pe toate continentele. ,,Sărbătoarea Dada” din acest an a inclus şi vernisarea unor expoziţii, cum ar fi cea fotodocumentară dedicată lui Tristan Tzara şi a celei de artă plastică aparţinând unor membri ai Uniunii Artiştilor Plastici din România – ,,Dada Characters”, precum şi etalarea unei colecţii particulare de tablouri avangardiste din creaţia pictorilor Marcel Iancu şi Harry Guttman, prieteni de generaţie ai lui Tristan Tzara. 
Un atelier de creaţie colaje avangardiste ,,Dada”, workshopul ,,In the Spot”, prelegerile susţinute de scriitori cu subiectele ,,De la o palmă dată gustului public la deparazitarea creierelor”, ,,Hoţia de cuvinte” şi ,,Dada & Gaga – avatarurile postbelice ale avangardei”, lansarea volumului V din ,,Caiete Tristan Tzara”, al profesorului moineştean Vasile Robciuc, au fost, de asemenea, înscrise în programul evenimentului. 
Suita de manifestări a cuprins, la actuala ediţie, şi prezentarea în premieră a spectacolului de teatru ,,Cabaret Dada”, conceput special de Matei Vişniec pentru acest eveniment şi pus în scenă de actori ai Teatrului Municipal ,,Bacovia” din Bacău, cu participarea unor elevi actori de la Liceul ,,Spiru Haret” din Moineşti. 
Un alt spectacol prezentat publicului în premieră a fost cel de teatru şi dans ,,Amuzanta Maşină dialectică a unei cântăreţe fără păr”, realizat de trupa ,,In the Spot”. Filmul artistic ,,Billion Star Hotel”, conceput în manieră Dada de regizorul Alecs Năstoiu, a fost proiectat, de asemenea, în premieră la Moineşti, în prezenţa echipei de realizatori. 
Dezvelirea unui bust înfăţişându-l pe Tristan Tzara, creaţie a sculptorului Mihai Bejenaru, la intrarea în şcoala gimnazială din Moineşti ce poartă numele celui omagiat, a marcat finalul ediţiei a V-a a sărbătorii ,,Dada”, în oraşul în care s-a născut, după cum spunea Şerban Cioculescu, ,,moineşteanul universal”. Lucrarea întregeşte un ansamblu monumental dedicat lui Tristan Tzara, ridicat la intrarea nordică în municipiul Moineşti. 
Totodată, o creaţie a artistului plastic Giulian Dumitriu, intitulată ,,Cavalerul Tristan Tzara”, a fost inaugurată în zona ,,Arcade” din centrul municipiului. Executată în aluminiu şi realizată în concepţie ,,cinetic aleatoriu”, lucrarea îl înfăţişează pe artist stând cu călcâiul piciorului stâng pe vârful unei piramide amplasate pe spatele unui cal care-i montat, la rândul său, pe un cărucior cu patru roţi, în limba franceză Dada semnificând ,,cal de jucărie”. Ori de câte ori vântul bate în faldurile mantiei, corpul sculptat se roteşte cu lejeritate datorită faptului că piciorul sprijinit în vârful piramidei are în interior un ax vertical cu rulmenţi, astfel încât direcţia indicată cu mâna stângă se schimbă în mod aleatoriu. (www.agerpres.ro)

Dadaiști pe viață / Simpozion Internațional „Tristan Tzara și Cultura DADA”

Moinești. Un oraș cuprins de spiritul și cultura DADA, de la a cărei apariție s-au împlinit, pe 8 februarie, 100 de ani. Unul dintre cele mai controversate și dinamice curente artistice din istoria modernă a secolului XX, fenomenul „dada” a fost în măsură să zguduie din temelii concepția despre artă într-un moment în care continentul european era și așa bulversat de catastrofa produsă de Primul Război Mondial.
Autorul ideilor novatoare cu privire la menirea artelor într-o lume aflată în degringoladă a fost Samuel Rosenstok, născut în Moinești, 16 aprilie 1896, devenit cunoscut în întreaga lume cu numele de Tristan Tzara și recunoscut ca părintele Dadaismului.
Timp de trei zile, Moineștiul a respirat frisoanele avangardiste ale acestui început de secol XXI, ținând treaz, prin artiștii locali sau veniți din multe alte zone culturale, spiritul viu al uneia dintre cele mai interesante personalități mondiale care, alături sau împreună cu alte mari nume născute din lutul românesc, Eugen Ionesco, Cioran, Brâncusi, Apostu etc., a marcat definitiv contribuția culturii române la cea europeană.
„Am pregătit o ediție aniversară, fiind a cincea ediție a Simpozionului Internațional ,,Tristan Tzara si cultura DADA”, dar se împlinesc și niște ani importanți pentru cultura DADA, care sunt sărbătoriți în toată lumea, 100 de ani de Dadaism și 120 de ani de la nașterea lui Tristan Tzara, repere importante în cultura mondială, iar conexiunea aceasta cu Moineștiul ne-a obligat să facem un eveniment de anvergură, la care am avut alături oameni cu dragoste pentru cultura DADA, care ne-au făcut onoarea de a fi împreună la cele două mari evenimente”, ne-a spus Viorel Costea, sufletul acestei sărbători.
Deschiderea manifestărilor a fost un șoc, o surpriză pentru toți participanții, vernisajul fabuloasei expoziții „Dada Land”, un adevărat eveniment pentru oraș, pictura, grafica și instalație, semnate de artistul Dragoș Pătrașcu, profesor universitar la Iași. L-am ascultat pe artist la vernisaj: ,,Eram la Paris, în 1996, și am văzut acolo o expoziție, se intitula ,,Big Bang”, era un fel de istorie a artei moderne și contemporane. Acolo mi-am dat seama de extraordinara influență a dadaismului în artă. Am început să lucrez, i-am dedicat poetului, mișcării DADA, o serie de desene, pictura, aproape 200 de obiecte – instalații în progres. Când am fost invitat aici, eram pregătit de mulți ani, să arăt lumii ce am făcut, să arăt și celor din Moinești, de unde a plecat această mare personalitate a lumii contemporane”.
Surprinzător sau nu, la toate manifestările culturale a fost prezent, discret și amabil, primarul orașului, Viorel Ilie, căruia i-am solicitat o scurtă declarație: ,,Un primar nu poate să le facă pe toate, însă poate face multe lucruri dacă știe, reușește, să atragă specialiști, oameni cu competențe în domeniul respectiv. Eu nu am făcut decât să am deschiderea pentru a se întâmpla aceste evenimente, să conving Consiliul Local că avem nevoie și de fonduri pentru a derula toate evenimentele. Nu am alocat decât 5000 de lei, în rest a fost muncă și pasiune, de aceea le mulțumesc tuturor”, ne-a declarat edilul municipiului.
A fost la Moinești și avangarda artistică băcăuană. Pe holul Primăriei a expus ,,Alcătuiri Dada” Ioan Burlacu, în sala de festivități a fost teatru: ,,Aventurile îmblânzitorului de herghelii DADA”, cu Geo Popa și Constanta Zmeu, ,,Căldură mare, monșer”, cu Firuța Apetrei, Florina Găzdaru și Daniela Vrânceanu.
Tzara lui Brâncuși
Vineri au ieșit la rampă elevi de la Școala ,,George Enescu”, cu un spectacol extraordinar de cuvinte și imagini: ,,Tzara lui Brâncuși”, coordonați de prof. dr. Alina Pistol, a ,,conferențiat” superb si imaginativ scriitorul Val Manescu cu ,,Hoția de cuvinte”, poetul Leo Butnaru din Chișinău, cu o paralelă a avangardei românesti și ruse, la început de sec XX, Ioan Dănilă și Adrian Jicu, de la Universitatea ,,Vasile Alecsandri”. N-a lipsit nici cel care ține trează amintirea, opera și personalitatea lui Tristan Tzara, prof. Vasile Robciuc.
O expoziție de zile mari: ,,DADA Characters”, unde expun Ilie Boca, Dionis Pușcuță, Felix Aftene, Bogdan Teodorescu, Mariana Popa, Carmen Poenaru, Ovidiu Ungureanu, Sorin Purcaru și mulți alții, a fost vernisată la Galeria ,,Geneza”.
,,O expoziție întocmită ad-hoc, așa cum stă bine acestei idei extraordinare DADA, alcătuită din artiști băcăuani, ieșeni, cât și din o frumoasă colecție particulară, unde au fost expuși Marcel Iancu și Harry Guttman, dar și o revistă interesantă, cu semnături în original ale celor care publică acolo” – Dionis Pușcuță, președinte al UAP Bacău.
,,Am venit la această expoziție cu trei imagini, din același curent numit și supranumit DADA. Mă bucur că am ocazia să expun alături de mari artiști, cum la fel de mult apreciez că au răspuns invitației noastre de a-l sărbători pe Trista Tzara” – Ovidiu Ungureanu.
Lecția de ,,Dada”
Finalul celor trei zile de simpozion a fost, într-o mare măsură, un spectacol al artelor vizuale. După-amiaza zilei de sâmbătă i-a adunat pe moineșteni în fața Școlii cu clasele I-VIII ,,Tristan Tzara”, de pe strada Tristan Tzara, pentru a participa la dezvelirea bustului lui – cum altfel? – Tristan Tzara. Sculptura aparține artistului plastic băcăuan Mihai Bejenaru și a fost dezvelită de către primarul Moineștiului, Viorel Ilie, împreună cu profesorii Ionel Purcaru si Vasile Robciuc. Acesta din urmă a dat glas mesajului de mulțumire trimis de către Christophe Tzara, fiul celui omagiat, către cei prezenți.
În jurul orei 17.00, la galeriile ,,AVA” ale Clubului Copiilor din Moinești a fost vernisată expoziția ,,Resurecția DADA”. Evenimentul plastic reunește lucrările a trei ,,dadaiști” contemporani – Mircea Bujor, Ioan Viorel Cojan și Ion Văsâi – alături de 70 de tinere talente provenite din școlile moineștene. Lecția de ,,Dada” oferită, în egală măsură, de către profesori și elevi întregește atmosfera pe care un vizitator avizat o poate găsi doar în marile muzee de artă contemporană. ,,Lucrările de pictură, colajele, obiectele și instalațiile din expoziție refac un traseu experimental în care improvizația specific dadaistă, acuratețea concepției și execuția plastică se îmbină pentru a împlini, nu idealuri artistice înalte, ci trăiri și satisfacții spirituale de ordin personal” a mărturisit pictorul Ion Văsâi. (Autor: Gheorghe Bălțătescu, cotidianul ,,Deșteptarea”, 18.04.16)

Proiecţie de gală la Moinești

Filmul ,,Billion Star Hotel” prezentat în cadrul campaniei de promovare ,,World Have a Nice Day!” (World HaND) , a continuat cu proiecția de gală de la Moinești, locul în care s-a născut românul Tristan Tzara, părintele dadaismului. Proiecția din data de 16 aprilie 2016 s-a realizat în cadrul evenimentului internațional – ,,Simpozionul Internațional Tristan Tzara și Cultura Dada”. Un moment important al campaniei ,,World HAND”, deoarece proiecția are loc în cadrul celui mai important eveniment, care celebrează 100 de ani de cultură Dada, organizat acasă la Tristan Tzara.
,,Bilion Star Hotel” este un film românesc contemporan, selectat și premiat la 40 de festivaluri internaționale din întreaga lume, inclusiv la Hollywood, care celebrează curentul artistic Dada, atât prin structură (scenariul se bazează pe întâmplări reale „decupate” din mass media actuală – televiziuni, ziare, bloguri online, website-uri etc) cât și prin mesajul social transmis: să fim mai buni și mai generoși unii cu ceilalți, în contextul în care lumea se pregătește din nou, din păcate, de un război absurd.
Moto-ul filmului, „să-i iubim pe semenii noștri ca pe noi înşine, să-i măsurăm pe alţii cu măsura cu care ne măsurăm pe noi, să preţuim lucrurile şi nevoile lor prin cele ale noastre. Când le vom dori ceea ce ne dorim nouă şi când îi vom feri de ceea ce ne ferim noi, atunci vom împlini legea adevăratei iubiri. (Confucius)”, a condus la campania „World, Have a Nice Day!” care se va desfășura pe parcursul anului 2016 în mai multe locații, fie în cadrul unor festivaluri de film, fie în cadrul unor evenimente de promovare a curentului Dada: România (București, Brașov, Târgu-Mureș, Iași, Sibiu, Suceava, Pitești, Cluj, Galați, Constanța și Oradea), Statele Unite ale Americii (Los Angeles , New York, Miami), China, India, Franța (Paris), Olanda (Amsterdam), Singapore, Italia (Roma, Veneția, Lecce), Austria (Viena), Canada (Toronto, Vancouver), Grecia (Tesalonic, Atena), Germania (Berlin, Munchen, Eberswalde), Anglia (Londra), Hong Kong, Australia (Brisbane), Bulgaria (Burgas), Spania (Barcelona, Malaga), Islanda (Reykjavik).
Campania ,,World Have a Nice Day!” ( World HaND), care se încheie la sfârșitul anului 2016, în Elveția la Cabaret ,,Voltaire” din Zurich, locul de întemeiere al curentului artistic Dada, dorește să transmită un mesaj global de pace și iubire. Aceste sentimente sunt în conștiinta și în mâna oamenilor .
Un film cu atâtea povești câți spectatori. O inovație artistică post-modernistă , inspirată ca și construcție narativă din operele părinților DADA, un film surprinzator și inovativ prin abordarea neconvențională și prin asocierea contrastelor. Un film complex, care iese din tipare și prin faptul că îmbină mai multe genuri, unii spectatori putând remarca latura socială, dramatică, alții accentele de comedie, alții poveștile de dragoste, alții elementele de tip „fantasy” sau pe cele „musical”, deci povești pentru fiecare.
Mesajul filmului este pe cât de simplu, pe atât de profund : Viața care ți se dă se trăiește cu iubire . Cum? De ce iubire și nu altceva? Filmul seamănă din belsug, mai mult sau mai puțin la vedere, iar spectatorul caută și culege … după propria-i înțelepciune și conștiință. (www.wherevent.com)
Billion Star Hotel, ,,primul film dadaist din istoria cinematografiei moderne”

Doi tineri români au făcut senzaţie la Hollywood cu pelicula ,,Billion Star Hotel”. Filmul, ale cărui filmări au fost realizate în Transilvania pe durata a patru ani, a primit deja 14 premii la festivalurile internaţionale.
,,Billion Star Hotel” prezintă mai multe poveşti interpretate de trei personaje diferite: un fustangiu, o victimă a abuzurilor sexuale şi un vagabond care are grijă de copiii sărmani.
,,Billion Star Hotel” a câştigat, în ianuarie, premiul pentru cel mai bun film străin, la „US Hollywood International Film”, din Los Angeles.
Regizorul Alecs Năstoiu şi producătorul Ovidiu Vasu se află la primul lor lungmetraj şi au pornit proiectul în timp ce stăteau la o bere. Ulterior, producţia lor a câştigat premiul pentru cel mai bun film străin la ,,US Hollywood International Film Festival”, unde au concurat cu alte 700 de pelicule din întreaga lume.
,,Subiectul a venit din noi cumva, filmul spune cam tot ce credem noi despre lume în general și despre cum ne imaginăm noi, deși nu suntem, oameni ai străzii.. Cum văd oamenii simpli viața de astăzi și cum poți să te descurci în ea. Alecs Năstoiu, regizorul filmului. (www.ziarulmetropolis.ro)

(Sursa: www.agerpres.ro; Gheorghe Bălțătescu – ,,Dadaiști pe viață / Simpozion Internațional iTristan Tzara și Cultura DADAi”, cotidianul ,,Deșteptarea, 18 .04. 16; www.wherevent.com; www.ziarulmetropolis.ro)

Fotografiile realizate la evenimentul de la Moinești le puteți vizualiza pe site-ul www.turism-bacau.ro

Colaje, decupaje, foto, actualizări și adaptări: Romulus Dan BUSNEA