„Mâna a doua” e tot mai mult un eufemism. De obicei mașina pe care vrei s-o cumperi a trecut prin cel puțin 3-4 mâini numai în țară și nu se știe prin câte a mai trecut dacă a fost adusă din afară, de obicei din Germania. Chiar dacă vânzătorul te asigură că a aparținut unei bătrânici care mergea cu ea numai duminica la biserică, e indicat să faci un examen cât mai amănunțit înainte de a te hotărî.
Există o lista standard de verificări:
Motor. Verificați dacă există scurgeri, nivelul uleiului, starea garniturii de chiulasă și fumul de evacuare.
Cutie de viteze și ambreiaj. Simțiți și ascultați schimbarea vitezelor și testați ambreiajul.
Caroserie. Verificați exteriorul și dedesubt.
Roți și anvelope. Adâncimea benzii de rulare, starea cauciucului și mărcile fiecărei anvelope.
Interior. Verificați bine portbagajul, bordul (pentru kilometraj și lumini de avertizare) și electronicele.
Test drive.
Documente.
Verificarea motorului
Scurgeri
Scurgerile sunt cel mai ușor de observat. Există multe fluide diferite care circulă prin sau pe lângă motor, iar o mașină bine întreținută nu ar trebui să aibă nici o scurgere. Verificați sub mașină semnele de scurgere a uleiului. Dacă există ulei pe asfalt sau nămol sub mașină, aceasta are sau a avut o scurgere de ulei. Nămolul de sub motor este cauzat de praful de pe drum lipit de partea inferioară uleioasă a motorului.
Deschideți capota și verificați în jurul motorului dacă există alte scurgeri. Scurgerile de ulei sunt de obicei maro sau, dacă uleiul de motor este vechi, negru, dar există și alte fluide care sunt predispuse la scurgeri. Lichidul de răcire (cunoscut și sub numele de antigel) este de obicei verde, roz sau galben, în timp ce cutia de viteze și lichidul de servodirecție sunt de culoare maro roșiatic.
Dacă vedeți oricare dintre aceste scurgeri, aveți câteva opțiuni. Puteți solicita o reducere de preț pentru a le repara singur sau puteți insista ca vânzătorul le repare ca parte a tranzacției. Oricum ar fi, mașina trebuie văzută de un expert, astfel încât să știți exact problema și cât vă costa să remediați defecțiunea.
Ulei
Verificarea uleiului nu trebuie uitată în timpul procesului de cumpărare. Asigurați-vă că joja este la nivelul corect și că uleiul nu este decolorat sau nu are consistența greșită. În timp ce sunteți acolo, căutați și murdăria generală și murdăria care acoperă orice conectori, deoarece acest lucru ar putea evidenția un vehicul slab întreținut.
Garnitura de chiulasă
O garnitură defectă poate provoca o varietate de probleme, de la o evacuare cu mult fum, pierderea puterii până la defectarea totală a motorului, deci este important să verificați. Verificați dacă motorul este rece și scoateți capacul de ulei din partea superioară a motorului. Dacă vedeți nămol alb sau maro deschis cu consistența maionezei, probabil că vă uitați la rezultatul unei garnituri care a cedat. În acel moment, probabil că merită să renunți la afacere, deoarece este greu să știi ce alte daune a provocat problema.
Evaluați culorile fumului
Porniți motorul și mergeți în spatele mașinii. Un fum mic la pornirea unui motor nu este de obicei nimic grav, dar urmăriți evacuarea timp de câteva minute, deoarece este un semn revelator al unei probleme. Fumul albastru înseamnă că motorul arde ulei. Asta înseamnă că într-un fel pătrunde ulei în cilindri. Ar putea indica o garnitură de chiulasă defectă sau probleme cu garniturile interne ale motorului. Oricum ar fi, facturile ar putea fi semnificative.
Fumul alb poate fi mai greu de observat, deoarece este ușor confundat cu aburul – o expulzare obișnuită la pornirea mașinii, mai ales în diminețile reci. Fumul alb excesiv poate indica, de asemenea, o defecțiune a garniturii de chiulasă, dar de data aceasta va fi agent de răcire care intră în cilindri și va fi ars cu combustibil.
Fumul negru este cauzat de obicei de motorul care arde prea mult combustibil. De obicei, este mai ușor de rectificat decât remedierea cauzelor fumului alb sau albastru, dar poate fi cauzat de mai multe componente, astfel încât poate fi mai greu de identificat cauza.
Verificarea cutiei de viteze și a ambreiajului
Sunt disponibile cutii de viteze manuale și automate, dar există diferite tipuri de cutii de viteze automate care se pot comporta diferit. Indiferent de cutia de viteze pe care o are mașina, aceasta ar trebui să cupleze toate treptele de viteză fără probleme. Dacă nu, aveți o problemă.
Într-o mașină cu cutie manuală, punctul în care simțiți că mașina începe să se miște atunci când eliberați pedala de ambreiaj ar trebui să se afle la jumătatea călătoriei pedalei. Dacă trebuie să împingeți piciorul până la podea, ambreiajul va avea nevoie de atenție. Ar putea fi la fel de simplu ca o ajustare sau o înlocuire scumpă.
Ar trebui să puteți schimba vitezele cu ușurință. Rezistența sau zgomotele de măcinare indică, de asemenea, o problemă.
Indiferent de tipul de cutie de viteze automată pe care îl testați, asigurați-vă că acționați toate treptele de viteză, asigurați-vă că funcția care schimbă treptele de viteză când apăsați pedala de accelerație pe podea funcționeză. În cazul în care mașina are un mod manual, acționat fie de manete schimbătoare de viteze montate pe volan, fie de o acționare manuală pe cutia de viteze, încercați-l pentru a vă asigura că funcționează corect.
Verificărea caroseriei
Verificarea caroseriei este una dintre cele mai ușoare inspecții vizuale pe care le puteți face în timp ce vă uitați la o mașină. În esență, căutați orice semne de revopsire sau înlocuire a panourilor care ar putea sugera că modelul a fost implicat într-un accident. Verificați dacă există goluri ale panoului, precum și garniturile ușii pentru scurgeri potențiale.
Ar trebui să verificați cât mai mult din mașină puteți, afară, dedesubt și, acolo unde este posibil, în interior. Reparațiile vechi nu sunt neapărat un lucru rău, atâta timp cât au fost finalizate corect. Ele pot chiar ajuta la construirea unei imagini a trecutului mașinii.
Verificați dacă există rugină pe panourile metalice ale corpului.
Acordați o atenție deosebită acoperișului mașinii deoarece apa, sarea, murdăria rutieră și nisipul pot conspira pentru a provoca rugină. Și, de asemenea, verificați pragurile mașinii.
De asemenea, ar trebui să căutați dovezi ale accidentelor și, mai important, dovezi ale unor reparații slabe. La lumina puternică a zilei, verificați dacă panourile caroseriei au o culoare uniformă și căutați dovezi de „pulverizare excesivă” pe sticlă, garnituri de cauciuc și garnituri din plastic.
Aruncați o privire la îmbinările dintre fiecare panou. Grosimea acestora trebuie să fie uniformă în jurul mașinii. Dacă nu, șansele sunt ca acesta să aibă un panou înlocuit sau, în unele cazuri, să aibă un șunt suficient de mare pentru a scoate întregul șasiu din aliniere.
Acordați o atenție deosebită părții din față și spate a mașinii, deoarece aici apar adesea șunturi de viteză redusă. Ridicați covorașele. Panourile de jos ar trebui să fie drepte și fără ondulații. Panourile îndoite de sub capotă pot indica o lovitură anterioară.
Verificarea roților și a anvelopelor
Această verificare externă suplimentară este importantă pentru a ne asigura că orice mașină uzată are deja un set decent de anvelope. Dacă nu, negociați o reducere de preț, deoarece cauciucurile noi pit fi costisitoare.
Verificați toate cele patru roți, plus roata de rezervă. Căutați semne de deteriorare a fiecărei roți. Roțile care sunt îndoite sau cu lovituri mari în jante vor trebui reparate sau înlocuite.
Verificați și toate anvelopele. Acestea nu trebuie să fie tăiate, despicate, scobite sau bombate; dacă vedeți vreunul, va trebui să fie înlocuit. Uzura neuniformă a anvelopei – în cazul în care o parte a anvelopei este mai uzată decât cealaltă – poate indica alinierea slabă a roții sau a suspensiei. Acest lucru ar putea fi cauzat de un accident sau, pur și simplu, de lovirea unei gropi la viteză, dar va trebui să fie remediat.
Anvelopele care sunt folosite excesiv indică o umflare constantă sub sau supra-umflată în jurul mijlocului anvelopei sau în jurul ambelor margini și vor trebui înlocuite.
Verificări interioare
Starea interiorului unei mașini vă poate ajuta să indicați dacă kilometrajul este real. O mașină cu 30.000 de kilometri la bord ar trebui să aibă un interior aproape nou – dacă este obosit și uzat, în special volanul, bazele scaunelor și suporturile laterale, vânzătorul ar putea ascunde ceva.
Verificați dacă nu există rupturi în tapițerie, găuri în bord și o căptușeală lăsată. Mașina unui fumător ar putea fi predispusă la arsuri și pe scaune.
Ceea ce este mai important este să verificați funcționarea echipamentelor, de la lumini la sistemul de ventilație (sau aer condiționat), până la toate caracteristicile electrice, cum ar fi geamurile, trapa, radioul și închiderea centrală.
De asemenea, este bine să verificați dacă mecanismul de pliere a scaunelor din spate funcționează corect și vă oferă spațiul de care aveți nevoie.
Kilometraj și lumini de avertizare
Urcați în scaunul șoferului și porniți contactul. Acest lucru vă va permite să verificați dacă există lumini de avertizare, precum și să confirmați dacă kilometrajul mașinii corespunde. Feriți-vă de mașinile la care uzura excesivă a pedalelor, scaunelor și a schimbătorului de viteze care nu corespund cu citirea contorului de kilometraj.
Electronică
Mașinile sunt din ce în ce mai pline de tehnologie, iar acest lucru se poate transforma într-un dezavantaj. Luminile sunt, fără îndoială, cel mai important dispozitiv electronic de pe vehiculul dvs., deci asigurați-vă că funcționează corect. Lentilele aburite sau grinzile inegale ar trebui să fie semne de avertizare, în timp ce un fascicul slab va însemna că va trebui să schimbați becurile în curând. De asemenea, verificați dacă radioul, sistemul de infotainment, controlul climatizării, ferestrele, închiderea centrală și orice alte gadgeturi funcționează așa cum este specificat.
Faceți un test drive
Odată cu verificările vizuale efectuate, următorul pas cheie este să faceți un test drive. În mod surprinzător, mulți cumpărători nu iau această opțiune, dar este într-adevăr o necesitate. Orice dealer bun va fi fericit să vă însoțească pe drum. Încercați vehiculul la o varietate de viteze și ascultați zgomotul motorului și orice zgomote iritante. Asigurați-vă că frânele și ambreiajul sunt receptive și în stare de funcționare completă.
Documentația mașinii uzate
Sfântul Graal al achizițiilor de mașini second-hand este un dosar plin de chitanțe pentru lucrările efectuate. Acest lucru vă permite să verificați istoricul mașinii pentru lucrările efectuate și piesele montate. În plus, vă permite să verificați kilometrajul cu ceea ce este afișat pe tabloul de bord. O carte de service este, de asemenea, un document valoros, deoarece puteți vedea cine a întreținut mașina și când.
Singura problema este că sunt prea puțini vânzători care să poată oferi așa ceva.
Mai trebuie să știți că în funcție de capacitatea cilindrică a mașinii veți plăti un anumit impozit auto. Cu cât e mai mare cilindreea, cu atât mai mare este impozitul anual care trebuie plătit. Asta, pe scurt, pentru că sunt mai mulți factori care afectează valoarea impozitului. Totuși, nu e așa complicat ca la split tva …