MAESTRUL LIVIU DĂNCEANU, O PREZENȚĂ CONSTANTĂ PE AFIȘUL MARILOR EVENIMENTE MUZICALE

Bex 1

În aula Palatului Cantacuzino din București a avut loc ieri seară un spectacol muzical de înaltă ținută artistică susținut de Atelierul de muzică contemporană ,,Archaeus”, care a prezentat un ,,Portret componistic LIVIU DĂNCEANU”, reputat compozitor de muzică contemporană, dirijor, profesor și publicist băcăuan, fondator și conducător artistic atât al ansamblului mai sus menționat, cât și al Festivalului International ,,Zilele Muzicii Contemporane”, primul festival destinat exclusiv muzicii noi din România, organizat în fiecare an la Bacău.

Prestigiosul ansamblu ,,Archaeus” a prezentat publicului meloman lucrări din creația muzicianului Liviu Dănceanu, una care fascinează tocmai prin diversitatea ei stilistică și prin complexitatea procedeelor componistice folosite, reușind să desprimăvăreze până și cele mai lăuntrice stări ale spiritului. Programul a continuat cu o dublă lansare de carte, avându-i ca protagoniști pe Grigore Leşe (,,Acum știu cine sunt – Însemnări și aduceri aminte”) și Liviu Dănceanu („Carapoembole” – volum de poezii, care completează în mod fericit binomul muzică-literatură al muzicianului băcăuan).

Iubitorii de muzică vor fi din nou fericiți cu prilejul unei alte importante sărbători din calendarul popular: Rusaliile. Pentru acest eveniment, marele rapsod Grigore Leșe, pregătește un recital de excepție în cadrul unui concept muzical nou pe care îl va prezenta pe scena Ateneului Român (,,Cântece de sărbătoare cu Grigore Leșe”), acompaniat de Nicolae Licareț, la orgă, și de Ansamblul ,,Archaeus” dirijat de Liviu Dănceanu.

„Este o provocare, deoarece muzicile pe care le voi prezenţa, împreună cu organistul Nicolae Licareţ şi Ansamblul `Archaeus` dirijat de compozitorul Liviu Dănceanu, s-au format în perioade diferite, fiecare având o tematică specifică. Concertul se va întregi prin impestritirea semnalelor pastorale cu imne şi hori, performand stilul basmit de povestire dramatică. Instrumentele rudimentare vor pregăti ambianţa altor ecouri străvechi prin îngemănări cu sonorităţile instrumentelor clasice. Vom încerca să creăm o atmosfera de meditaţie asupra vieţii şi destinelor umane. Va fi o poveste inepuizabilă a sunetelor, prilej de împăcare cu lumea, care îndeamnă la destăinuiri de sensibilităţi ascunse. Muzicile trebuie împlinite pentru a ne dezmierdă sufletul şi pentru a-l apară de prăvălirea în deşertăciunea din fiecare zi”, a declarat presei marele artist popular Grigore Leșe, doctor în Muzică, cu calificativul ,,Summa cum Laude”, un adevărat ,,aristocrat al Tradiției”. Ziua concertului a fost stabilită în ajunul sărbătorii numite ,,Tudorusale” (13 mai): ,,Este un timp magic, timp hotar între anotimpuri, când Santoaderii – patroni ai primăverii – le investesc pe zânele Rusalii cu puterea de a guverna vara. Este o noapte a cerurilor deschise”, a mai spus Grigore Leşe.

Răsărit la Roman (19 iulie 1954) și crescut în sânul școlii de muzică de la Bacău, maestrul Liviu Dănceanu a absolvit Universitatea Națională de Muzică București (1980), secția compoziție, clasa prof. Ștefan Niculescu. Debutează în calitate de compozitor în 1978 cu Les héros, op.1, la Conservatorul din București. Tot aici urmează și studii aprofundate (1980-1981). Cursuri de specializare: Seminarul Internațional de Compoziție din Kasimiersz-Dolni (1984), unde studiază cu Xenakis, Kotonski și Paul Patterson.
Urmează o serie de călătorii de documentare la Paris, Londra, Praga, Tallin, Varșovia, Moscova. Este fondatorul și directorul artistic al ansamblului ,,Archaeus”, cu care abordează lucrări ale unor creatori contemporani (români sau de alte naționalități), la care se adaugă repertoriul propriu de compoziții. A participat cu acesta la importante întâlniri muzicale internaționale; a efectuat mai mult de 500 de concerte în România, Rep. Moldova, Italia, Spania, Germania, Anglia, Irlanda, Portugalia, Rusia, Slovacia, U.S.A, Coreea, Finlanda, Franța, Austria, Ungaria, Ucraina, Albania, Elveția, Danemarca, Belgia, Bulgaria, Serbia. Director artistic al festivalului ,,Zilele Muzicii Contemporane – Bacău” (din 1992) și al festivalului „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi – București” (1992-1996 și 2001-2002). Președinte al SNR – secția română (1991-1994).

Este profesor de istoria muzicii, estetică, stilistica barocului și compoziție în cadrul Universității Naționale de Muzică București. A susținut conferințe la conservatoarele de muzică din München și Detmold / Münster, Centrul de Muzică Experimentală al Universității de Muzică din Carbondale, conservatorele din Dijon, Alcoi, Lyon, Centrul pentru Muzica Contemporană ,,Pomerigi di Musica Nuova” – Torino, Uniunea Compozitorilor din Moscova. A realizat emisiuni de radio și televiziune, în România și în străinătate; a câștigat importante premii muzicale, printre care: ,,Studium de Toulouse Prize” (1986), Premiul ATM (1987), premii ale UCMR (1988, 1990, 1994, 2000, 2004, 2006), Premiul Academiei Române (1988), Premiul ACIN (muzică de film, 1988), etc. Lucrările lui au fost înregistrate (LP, CD, casete audio) în România, Franța, Spania, Italia, Olanda, U.S.A, Germania.

A compus peste o sută de opusuri începând cu anii optezeci, fiind printre altele și autorul unui număr de 20 de volume cu tematică diversă, de la muzică la poezie. De asemenea, a publicat numeroase studii, eseuri, articole, cronici muzicale și interviuri cu mari personalități ale muzicii contemporane, în diferite reviste din România și din alte țări.

A primit comenzi de compoziție de la festivaluri, asociații sau interpreți precum: Antidogma Musica (Torino), Musica Nova (Alicante), ENSEMS (Valencia), Ofician Musical (Porto), Trieste Prima, Musique en Scène (Lyon), Composers Concordance (New York), DePaul University (Chicago), Cleveland Chamber Symphony, Concorde (Dublin).

Este doctor în Muzicologie al Universității Naționale de Muzică București.

Înfiinţat și condus din anul 1985 de către profesorul Liviu Dănceanu, ansamblul ,,Archaeus” și-a propus să promoveze cele mai diverse tendinţe şi orientări din muzica contemporană, activând sub egida Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România. Aproape toți membrii săi fondatori – Anca Vartolomei (violoncel), Rodica Dănceanu (claviaturi), Dorin Gliga (oboi), Ion Nedelciu (clarinet), Şerban Novac (fagot), Alexandru Matei (percuţie), Marius Lăcraru (vioară), Liviu Dănceanu (conducerea muzicală) – se regăsesc și în formula actuală a formației; mai nou, compartimentul percuției a fost preluat de Sorin Rotaru. ,,Archeii” au susţinut peste 500 de concerte în care au interpretat nu mai puțin de 600 de opusuri (multe din ele în premieră) semnate de aproximativ 400 de compozitori români şi străini, în peste 90 de oraşe și 200 de săli de concert din România, Europa şi SUA. Ca niște consecvenți ambasadori ai interpretării și creației contemporane din România ultimelor trei decenii, ,,Archaeus” a participat la numeroase festivaluri şi evenimente muzicale internaţionale din Bucureşti, Paris, Viena, Salzburg, Budapesta, Geneva, Huddersfield, Berlin, Bonn, Köln, München, Hanovra, Copenhaga, Moscova, Lisabona, Sofia, Chişinău, Bratislava, Roma, Torino, New York, Cleveland, Washington etc. În paralel, ansamblul a înregistrat mii de minute de muzică pentru Societatea Română de Radiodifuziune şi pentru posturi de radio străine, ca şi 19 discuri (LP, CD), casete video şi audio. Ansamblul ,,Archaeus” a realizat coloana sonoră a peste 20 de filme de animaţie, documentare, filme experimentale etc. Repertoriul lor extrem de variat acoperă stiluri şi perioade muzicale diferite, incluzând muzica bizantină şi muzica contemporană. Pentru activitatea sa, ansamblul a fost răsplătit cu Premiul ATM (1987), Premiul Criticii (1991), Premiul Publicaţiei „Actualitatea Muzicală” (1996), Premiul „Scores” (1997), Premiul UCMR pentru promovarea muzicii românești (2006). Din 1998 se desfășoară anual Festivalul Internațional „Archaeus”, cu participarea unor invitații de prestigiu din lumea muzicii contemporane.

Din anul 2007, Atelierul de muzică contemporană ,,Archaeus” îşi desfăşoară activitatea în cadrul Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română” din Bucureşti.

Pe parcursul celor peste 20 de ediții ale Festivalului Internațional ,,Zilele Muzicii Contemporane”, fondat și condus de Liviu Dănceanu, Bacăul a fost vizitat de muzicieni din 38 de țări; au avut loc 140 de concerte și s-au restituit 682 de opusuri aparținând unui număr de 337 de compozitori; au participat 6 orchestre simfonice, cinci coruri academice și de cameră, 32 de ansambluri camerale, 15 dirijori, 82 soliști (vocali și instrumentiști).
Fin observator al realității în care trăiește, în speță a celei muzicale, Liviu Dănceanu este fără îndoială și un filosof al muzicii universale, de care se simte legat prin însăși esența ființei sale: ,,Uneori funcționez ca un bumerang cu acțiune lentă: odată atinsă ținta, mă întorc acasă; în peregrinarile mele, fiecare eveniment constituie o țintă virtuală; sunt avid după impresii pe care le adun din toate muzicile întâlnite pe drum. Alteori sunt mânat de un singur gând, caut anume ceva, un timbru nou, o nouă formă de relief sonor etc. Câteodată slujesc la curțile feudalilor marii muzici. Altădată, dimpotrivă, perorez idei consacrate, preluate însă după chipul și asemănarea mea. În fine, există momente când urmăresc anexarea unor noi teritorii în care să-mi impun legea, obiceiurile, fiind în același timp contaminat de specificul acestor teritorii. În definitiv, nu sunt altceva decât un music-trotter care străbate în lung și în lat drumurile muzicii timpului nostru.

(…) Eu eram snob înainte de al întâlni pe Ștefan Niculescu, pentru că nu știu dacă aveam talent, inteligență și instinct, dar cu siguranță nu aveam vocație. El a însemnat în anii ′70 prilejul, arheul, adică întruparea în ființă, trecerea din potențialitate în actualitate a vocației, muzicianului care, mai mult sau mai puțin, am devenit în timp. Deci, Ștefan Niculescu mi-a marcat, mi-a jalonat traseul vocației profesionale. Ce a urmat a fost o muncă nesfârșită așa cum și maestrul dezvolta cu fiecare lucrare, cu fiecare proiect, pentru că am învățat de la Ștefan Niculescu că trebuie să existe un travaliu mai presus de orice, un travaliu autentic, adică născut și din minte, din inimă și din trup, deci întreaga ființă”. ( Liviu Dănceanu, dintre crezurile sale componistice)

ROMULUS DAN BUSNEA