Nu toată lumea are bani pentru o mașină nouă, mai ales dacă sunt și oareșcare pretenții. Adică, dacă vrei să ai o mașină bună, rezistență, care să țînă și care să mai fie și capabilă să o ia pe arătură când trebuie sau să pară limuzina când ieși în oraș.
Dar, când vine vorba despre mașinile second-hand, pericolele sunt mult mai mari decât în cazul celor noi, pentru că nu prea se acordă garanție și, uneori, trebuie să-l crezi pe vânzător pe cuvânt.
Indiferent, însă, dacă ai nevoie de un SUV, de o limuzina, de o mașină de navetă sau de o dubă pentru afacerea ta, e aproape obligatoriu să ai un prieten mecanic, care să vină cu tine și să se uite sub capotă.
Desigur, nici în acest caz nu vei avea o garanție 100%, dar mai reduci riscurile.
La ce trebuie să te uiți când alegi o mașină la mâna a doua?
– Cartea de identitate. E de preferat că mașina să fi avut un singur proprietar, nu să fi trecut prin mâinile unei duzini de șoferi, fiecare cu stilul său de condus. Dar, uneori, cartea minte. Unii proprietari o declară pierdută și fac alta, în care apar numai ei.
– Roțile. Dacă cauciucurile sunt roase inegal, ori mai mult pe exterior, ori mai mult pe interior, mașina are o problema. Va trebui să cheltuiești bani cu capetele de bară, barele de suspensie și cu refacerea geometriei.
– Scurgeri de lichide. Dacă pierde antigel, ulei sau altceva, e mai bine să te mai gândești. Nu știi cât pot costa reparațiile.
– Frânele. Fă un drive-test și verifică dacă mașina are frâne bune. Adică, mai merge o pată de rugină pe aripă, dar dacă nu ai frâne bune poți s-o pățești și/sau să cheltuiești o mulțime de bani cu reparațiile.
– Verifică să corespundă datele din cartea tehnică cu datele mașinii. Seria motorului, seria șasiului, dimensiunile roților, vezi dacă există cod pentru radiocasetofon sau ce instalație audio are.
– Merg ștergătoarele? Lichidul pentru spălat parbrizul este pulverizat? Geamurile se coboară/ se ridică? Sunt martori aprinși la bord? Acetea se verifică foarte ușor și te scapă de cheltuieli inutile pentru piese auto.
– Motorul pornește bine? Gazele de eșapament au culoarea care trebuie? Dacă scoate fum alb intens, antigelul intră la motor iar dacă scoate fum negru, uleiul intră în motor.
Pentru teste mai amănunțite, e bine, după cum spuneam, să apelezi la un prieten mecanic.