Se va rezolva problema asigurărilor auto?

Cum care problemă? A prețurilor. Că de un an și ceva prețul primelor de asigurare RCA a ajuns la niveluri de coșmar!

De la falimentul City Insurance, prețul unei asigurări auto a ajuns o problemă pentru marea majoritate a proprietarilor de autoturisme dar și pentru companiile de transport. Pentru un șofer cu câteva clase de bonus, adică fără incidente timp de câțiva ani buni, o creștere a prețului de la circa 300 de lei la 600 de lei pentru jumătate de an este semnificativă. Practic, cu greu găsești o companie care să nu încaseze 1200 de lei pe an pentru o asigurare. Iar cu prețul benzinei care a ajuns la circa 8 lei pe litru, deja putem să ne gândim că autoturismul a devenit un bun de lux.

În aceste condiții, Guvernul a spus ca va lua masuri. Că va limita tarifele RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiară a propus limitarea, prin Hotărâre de Guvern, pe o perioadă determinata a prețurilor RCA pentru a proteja populaţia. Inițial, ASF a cerut firmelor de asigurări să găsească o soluție de protecție a populației având în vedere că toate preţurile au crescut foarte mult, inflaţia creşte si ea. Deloc surprinzător, societățile de asigurări nu au reușit să găseasca soluții. Nici nu ar fi avut interesul. Atunci, ASF a propus limitarea tarifului acestui produs.

“În perioada imediat următoare se va şi aproba pe o perioadă determinată, timp în care va trebui să găsim soluţiile necesare astfel încât să ajustăm piaţa”, a explicat, în luna februarie, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Nicu Marcu.

Autoritatile spun că vizează și înfiinţarea unei companii de stat. Din 2017 tot încearcă și nu au reușit nimic pâna acum.

Pe de altă parte, Ministrul Finanţelor, Adrian Câciu, a anunţat că proiectul privind limitarea tarifelor la RCA este la avizat Consiliul Concurenţei. “RCA trebuie astfel creată încât cetăţenii sau consumatorii sau beneficiarii de RCA care sunt obligaţi să nu sufere pentru faptul că o piaţă a avut volatilitate la un anumit moment dat. Acesta este grija Guvernului”, a spus Câciu.

Ministerul Finanţelor a lansat, în februarie, în dezbatere, pe site-ul propriu, proiectul de HG care vizează limitarea temporară, pentru şase luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA.

Pentru persoanele fizice, limitarea tarifului maximal este justificată prin plafonarea la nivelul tarifului de referinţă publicat de către ASF, iar pentru persoanele juridice limitarea la tariful utilizat la încheierea contractelor RCA cu firme asigurări auto prin intermediul mecanismului asiguratului cu risc ridicat, adică tariful de referinţă publicat de către ASF înmulţit cu factorul N.

Suntem în luna aprilie și hotârârea de Guvern nu a mai apărut. În schimb, exista un proiect de lege în acest sens, proiect carev a fost adoptat tacit la Senat. Legea propusă nu face altceva decât să elimine “caracterul orientativ” al tarifului de referință stabilit periodic de către ASF, după cum apare acum în Legea 132/2017, și să-l transforme într-un prag ce nu va mai putea fi depășit de asigurători atunci când stabilesc prețul unei polițe RCA. Deocamdată, tarifele de referință nu reprezintă nici tarife minime și nici maxime, ci doar niște indicatori pentru asigurătorii care fac polițe RCA, dar și pentru cei asigurați. Firmele de asigurări își fac propriile tarife.

Pentru a deveni lege, proiectul mai trebuie să treacă de Camera Deputaților și să fie promulgat de președinte. Până când se va rezolva situația, puteți să aflați cât trebuie să plătiți folosind asigurari auto calculator .

Știați că?…

În timp ce cei mai mulți dintre noi cunoaștem Detroit ca Orașul Motoarelor, Cleveland și alte zone din Ohio au fost în fruntea dezvoltării auto la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. Gilbert J. Loomis deține statutul de a fi fost prima persoană care a cumpărat o poliță de asigurare de răspundere civilă auto în 1897, conform Ohio Historical Society. Politița, care a fost emisă în Dayton, Ohio, l-ar fi protejat pe Loomis dacă mașina lui ar fi deteriorat proprietatăți sau ar fi rănit ori ucis o persoană. Din acel moment, asigurarea auto a început încet să devină mai cuprinzătoare. Institutul Internațional de Management al Riscului raportează că asigurarea auto pentru incendiu și furt a devenit disponibilă pentru prima dată în 1902. În 1912, precursorul planurilor de asigurare auto cu mai multe linii de astăzi se dezvolta, pe măsură ce companiile de asigurări au început să combine acoperirea proprietății, răspunderii și incendiilor pentru mașini într-o singură poliță.